Försäkringar och Felanmälan

Försäkringar & Felanmälningar


Försäkringar

Hemförsäkring

Du behöver en hemförsäkring för ditt boende. Du behöver inte något bostadsrättstillägg till din hemförsäkring, detta har föreningen tecknat för samtliga boenden. 


Går något sönder i ditt hem är det du som bostadsrättsinnehavare som är ansvarig för att åtgärda felet. 


Föreningens tilläggsföräkring för bostadsrätt 
Genom detta tillägg har du som bostadsrättsinnehavare ett skydd för skador på lägenheten som omfattas av ditt underhållsansvar enligt föreningens stadgar och bostadsrättslagen, samt för skador på din egenbekostade fasta inredning. Detta innebär att du inte behöver teckna en egen tilläggsförsäkring för din bostadsrätt genom din hemförsäkring. Exempel på skador som kan regleras via föreningens tilläggsförsäkring är t.ex. fel på vitvaror, FTX, våtrum etc.


Lathund för att anmäla skada via föreningens tilläggsförsäkring:

    1. Gå in på https://protectorforsakring.se 
    2. Välj “Anmäl skada” 
    3. Välj “Egendom”
    4. Vid rubriken “Skadetyp” väljer du “Bostadsrättstillägg”
    5. Ange din skadeorsak
    6. Vid rubriken “Vem är du som anmäler skadan?” väljer du “Bostadsrättsinnehavare”
    7. Ange datum för skadan
    8. Vid fråga om försäkringsnummer väljer du “Gå vidare”
    9. Vid fråga om typ av fastighet, välj “Bostadsrätt”
    10. Ange om entreprenör / räddningstjänst har kontaktats
    11. Ange skadeplats
    12. Beskriv händelsen
    13. Ladda upp eventuella bilder och filer
    14. Ange om det finns andra gällande försäkringar t.ex. din hemförsäkring
    15. Vid frågan om försäkringstagare anger du organisationsnummer: 769629-2494 
    16. Vid frågan om verksamheten är momsredovisningsskyldig svarar du “nej”
    17. Ange kontaktuppgifter till dig som anmäler
    18. Vid frågan om Hyresvärd / Fastighetsägare ange följande kontaktuppgifter: 
    • Namn: [Välj någon i styrelsen, tex. Carolina Johansson] 
    • Mailadress: brfsymfonin@gmail.com
    • Telefonnummer: [Ange telefonnummer till den person du väljer]

    (Styrelsens kontaktuppgifter hittar du här: https://brfsymfonin.se/kontakt/styrelsen

    19. Ange dina kontouppgifter
    20. Försäkringstagarens kontaktperson, ange dina uppgifter.
    21. Gå igenom sammanfattningen och ändra eller skicka in 


Självrisken vid varje skadetillfälle är 1500 kr. 

Vid våtrumsskador är självrisken 3000 kr. 

Om skadan orsakats av frysning är självrisken 10% av skadebeloppen, dock lägst 2000 kr och högst 10 000 kr. 


I vissa enstaka fall kan ett uppkommet fel i din bostad täckas av Skanskas byggförsäkring. Undrar du över om ditt fel täcks av detta rekommenderar vi dig att kontakta Skanskas kundtjänst på nyahem.kundtjanst@skanska.se eller via telefon 020-310 310. 


Felanmälningar


Jour

Behöver du akut hjälp kan du kontakta HSB Jour på telefon:010 - 470 50 64. Ärendet kan komma att debiteras beroende på insats.


Föreningens fastigheter / gemensamma utrymmen

Om du upptäcker något fel i föreningens fastigheter eller gemensamma utrymmen såsom trapphus, soprum eller liknande, vänligen kontakta styrelsen för att göra en felanmälan. Du når styrelsen på brfsymfonin@gmail.com eller via telefon >>


Hissar på Nils Åbergs Gata 17-19

Felanmälan för hissar görs till Kone AB på telefon 0771 - 50 00 00 (dygnet runt).


FTX

Har du problem med din FTX rekommenderar vi att du tar kontakt med SN Plåt & Vent AB,

https://www.snpv.se/. Ärendet kan komma att debiteras beroende på insats. 


Vitvaror

Har du problem med någpn av dina vitvaror rekommenderar vi att du tar kontakt med Uffes Kyl & Maskinservice,

https://www.uffes.se. Ärendet kan komma att debiteras beroende på insats.